Od nowego roku akademickiego spotkania Koła Naukowego Prawa Cywilnego "Lege Artis" będą się odbywać w cyklach tematycznych. Nie jest tajemnicą, iż pierwszy z cykli odnosi się do zagadnień związanych z jedną z najbardziej znanych (ale, niestety, jeszcze nie przez wszystkich docenianą) instytucja prawa cywilnego, jaką są dobra osobiste. Dzięki uprzejmości dr Teresy Grzeszak z Instytutu Prawa Cywilnego WPiA UW, która zgodziła się poprowadzić wykład, 19 października w Starym BUW-ie na campusie centralnym UW, odbyło się spotkanie inaugurujące wspomniany przeze mnie cykl. Reklamowe wykorzystanie wizerunku (tak brzmiał temat wykładu), na pierwszy rzut oka wydawało się tematem z serii miłych, łatwych i przyjemnych. Nawet początek wykładu, poprowadzony w formie prezentacji najbardziej jaskrawych przykładów posługiwania się wizerunkiem ludzi popularnych w różnego rodzaju mediach (prasa, telewizja, internet), nie zwiastował przyszłych trudności jakie pojawiły się przed uczestnikami dyskusji. Wraz z pogłębianiem analizy kwestii związanych z reklamą, wizerunkiem i koncepcją osobowości dla celów reklamy, jasne stało się jak wiele problemów w z zakresu dóbr osobistych pozostaje jeszcze do rozwiązania. Wystarczy choćby wspomnieć o wątpliwościach związanych z charakterem prawa do wizerunku (osobisty czy majątkowy) lub też o dyskusyjnej wciąż kwestii skutecznego rozdzielenia informacji od reklamy (gdzie tak naprawdę przebiega granica między obiektywnym przekazywaniem faktów a wartościującymi komunikatami z reklam). A to zaledwie wierzchołek góry wątpliwości i problemów jakie stawia przed teoretykami i praktykami prawa dynamicznie rozwijająca się technologia przekazywania i wymiany informacji. Rzecz jasna nie sposób "rozprawić" się ze wszystkimi podczas dwugodzinnego wykładu.
Paweł Eleryk