Od nowego roku akademickiego spotkania Koła Naukowego Prawa Cywilnego "Lege Artis" będą się odbywać w cyklach tematycznych. Nie jest tajemnicą, iż pierwszy z cykli odnosi się do zagadnień związanych z jedną z najbardziej znanych (ale, niestety, jeszcze nie przez wszystkich docenianą) instytucja prawa cywilnego, jaką są dobra osobiste.

Dzięki uprzejmości dr Teresy Grzeszak z Instytutu Prawa Cywilnego WPiA UW, która zgodziła się poprowadzić wykład, 19 października w Starym BUW-ie na campusie centralnym UW, odbyło się spotkanie inaugurujące wspomniany przeze mnie cykl.

Reklamowe wykorzystanie wizerunku (tak brzmiał temat wykładu), na pierwszy rzut oka wydawało się tematem z serii miłych, łatwych i przyjemnych. Nawet początek wykładu, poprowadzony w formie prezentacji najbardziej jaskrawych przykładów posługiwania się wizerunkiem ludzi popularnych w różnego rodzaju mediach (prasa, telewizja, internet), nie zwiastował przyszłych trudności jakie pojawiły się przed uczestnikami dyskusji. Wraz z pogłębianiem analizy kwestii związanych z reklamą, wizerunkiem i koncepcją osobowości dla celów reklamy, jasne stało się jak wiele problemów w z zakresu dóbr osobistych pozostaje jeszcze do rozwiązania. Wystarczy choćby wspomnieć o wątpliwościach związanych z charakterem prawa do wizerunku (osobisty czy majątkowy) lub też o dyskusyjnej wciąż kwestii skutecznego rozdzielenia informacji od reklamy (gdzie tak naprawdę przebiega granica między obiektywnym przekazywaniem faktów a wartościującymi komunikatami z reklam).

A to zaledwie wierzchołek góry wątpliwości i problemów jakie stawia przed teoretykami i praktykami prawa dynamicznie rozwijająca się technologia przekazywania i wymiany informacji.

Rzecz jasna nie sposób "rozprawić" się ze wszystkimi podczas dwugodzinnego wykładu.
Dlatego wszystkich zainteresowanych już dziś serdecznie zapraszamy na kolejne spotkania o dobrach osobistych. Bez wątpienia okazji do burzliwych dyskusji akademickich nie zabraknie!

A osoby szczególnie zainteresowanych odsyłamy do lektury. Oto kilka pozycji, dotyczących tematu spotkania, zaproponowanych przez dr Grzeszak:

- Dr Teresa Grzeszak, Reklama a ochrona dóbr osobistych, PPH luty 2000,
- Wyrok SA w Aodzi z 28 VIII 1996 r., I Acr 341/96 (OSP 1997 poz. 42 + glosa dr Grzeszak w Mon.Pr. nr 8/97),
- Wyrok SA w Warszawie z 13 I 1999 r. I Aca 1089/98 wraz z glosa (OSP 9/2000 poz.142),
- Wyrok SA w Warszawie z 24 II 2005 r. VI ACa 721/2004 (niepublikowany).


Paweł Eleryk

wstecz